Diep in de zee, Diep in week 6!

13 augustus 2019 - San Nicolas, Aruba

Kom ik dus maandag op m'n werk, komt Christa naar me toe: "Francis, ik zag dat je gisteravond uit bent geweest! Gaan we vanavond weer?" Oh hemel, rustig aan hoor. Ik ben ook geen 18 meer! 2 avonden achter elkaar? Wat is dit voor wild leven! Ja, nee, goed! We gaan het proberen! Vervolgens had ik een avonddienst vol karma. Voor de onwetenden onder ons: karma wordt ook wel vertaald naar: eigen schuld, dikke bult! Op het moment dat ik de laatste patiëntensticker pakte van het vel en dacht: Meh, is het probleem van de volgende, dacht het universum: NOPE jij hebt straks nog meer stickers nodig! Jammer vriend! En dat gebeurde niet een keer, nee, dat gebeurde zo'n 4 keer. Iets met een ezel en een steen? Ja geen idee verder. Nadat ik verder een prima avondje achter de rug had werd het tijd om maar eens te horen wat de plannen waren. Ergens een uur later kreeg ik het mooiste antwoord ooit: "ja, slapen!" Oh, mijn held! Dat is toch het beste idee wat iemand ooit heeft geopperd! Oma kan dit partyleven niet aan! Omdat ik mezelf wilde wijsmaken dat ik diep van binnen toch nog wel een rockster ben heb ik thuis nog even een biertje gedronken. Ja, ik weet het, onwijs wilde avond!
Dinsdag ochtend weer even maximaal uitgeslapen. Was weer hard nodig! Ik wilde eigenlijk nog naar het strand maar er kwamen zo veel dingen tussen. Uiteindelijk was het 3u en rond half 4 zouden Dimion en ik vertrekken voor onze eerste duikles! Het leek ons allebei namelijk wel een goed plan om de vervolgcursus te doen. Nu was het al een jaar of 3 geleden dat ik voor het laatst had gedoken dus het was nog wat onwennig de eerste paar minuten. We gingen drijfvermogen oefenen ofzo. Dat hield in dat we met voldoende lood het water in gingen, en dat we op een gegeven moment veel meer of veel minder moesten meenemen, kijken wat er zou gebeuren. Op een gegeven moment haalt die dude al het lood uit mn vest. Schoot omhoog alsof ik was gevuld met helium! Dus al snel werd ik aan mn voet naar beneden getrokken en kreeg ik mn gewichten terug. Hierna nog even gedoken zonder al die ellende. Wat is het toch heerlijk. Ik hou echt van de zee! We moesten vrij snel helaas weer naar boven, had nog wel een paar uur onder water kunnen blijven… maar helaas. We spraken af mer die man dat we woensdag het navigeren gingen doen en daarna de nachtduik. In de auto terug zei Dimion dat hij wat last had van z'n oren, het klaren ging niet zo makkelijk. Dus de nachtduik hadden we maar geschrapt voor woensdag, twee duiken doen met zere oren is een slecht idee. Verder hadden we ook om half 7 afgesproken bij de bios met wat anderen, want we gingen naar de lion king! Whoohoooo! Aangezien we pas om kwart over 6 in de auto zaten ging half 7 niet helemaal lukken, maar in een andere bios draaide ie om 8 en dat gingen we wel redden. We kregen van de anderen door dat ze bij casa tua zaten, dus daar gingen we heen! Nu is het zo dat er zowel in Oranjestad als bij palm beach een casa tua zit. Welke moeten we hebben dan? Ze reageerden allemaal niet meer maar Dimion dacht dat ze in Oranjestad zaten (ja, afschuiven die handel!). Dus wij naar Oranjestad, blijkt natuurlijk dat ze bij Palm beach zitten. Uhm, ja, gewoon niet vertrouwen op je instincten dus… Naja, dan maar even snel een pizza wegwerken en naar de bios. De anderen waren er eerder, bleek het al uitverkocht te zijn! Like, hoezo! Die film draait al 3 weken! BEST. Gelukkig was er nóg een bios waar de film om 21u draaide, dus dan doen we die maar. Was wel vrij laat, aangezien ik de volgende dag dagdienst zou hebben, maar hey, living the wild life hier. Opnieuw waren de anderen er eerder (ja idk hoe) en hadden 5 VIP tickets kunnen bemachtigen voor welgeteld 9 euro per stuk. Kon het niet geloven. 9 euro voor een speciaal kaartje? En het was speciaal hoor! De stoepen waren hartstikke zacht, ze konden helemaal naar achter en hadden een voeteneind wat omhoog kwam! Ja serieus! En als je eten had besteld bij de balie (popcorn ofzo) kwamen ze dat brengen!! Ik zat naast mn mede-disneyfan Christa dus we hebben alle nummers uit volle borst meegezongen. Gewoon omdat het kan!
De volgende dag zei Dimion dat zn oren nogsteeds pijn deden en dat hij dus helemaal geen duik wilde doen. Watje. Nou, prima, dan niet hoor! Dus ik die man appen, was allemaal prima, er was nog iemand die de navigatieduik moest doen dus dan waren we alsnog met zn tweeën. De duik kon dan rond half 5, bij de marine kazerne. Prima, die weet ik te vinden! Ben ik vorige keer dat ik hier was regelmatig langs gereden! Dus na een dag hard werken ben ik die kant op gereden. Ik wist dat de kazerne in Savaneta was, dus toen ik het bordje "Savaneta" zag, wist ik dat ik er bijna moest zijn. Totdat ik ineens in San Nicolaas uitkwam. Toch te ver doorgereden! Dan maar keren en mn offline routeplanner aanzetten. En ja hoor, ik was zo'n 1,5 km te ver! Nadat ik de plek had gevonden bleek dat degene die verder nog mee zou gaan zich ook ziek had gemeld. Dus toen was ik alleen! Naja, verder ook dikke prima. We moesten nog een stukje verder rijden en toen waren we bij de duikstek. Het was niet echt een duikplek, meer een ondiepe oefenbaai. Ik moest eerst op het land een vierkantje lopen met het kompas, vervolgens onder water. Allemaal best prima te doen. Duiklessen in Aruba zijn zo veel fijner dan in Nederland! De instructeur is veel relaxter en het water is zo veel warmer! Al snel was ik klaar met het navigeren. Aangezien we geen echte duik gingen maken verder ben ik weer naar huis gereden. Maar niet voordat we hadden afgesproken om zaterdag bij de antilla te duiken!
Donderdag en vrijdag had ik dagdiensten en eigenlijk niet zo heel veel beleefd. Had al mijn energie nodig voor zaterdag! Zaterdag moesten we om 8u bij Fishermans hut staan. Daar was dan ook het bootje wat ons dan richting de antilla zou brengen. Toen we daar aankwamen waren onze spullen al in elkaar gezet (jeej!) en konden we eigenlijk zo de boot in. In eerste instantie kregen Dimion en ik een wetsuit aan maar dat ding was veel te groot en zat voor geen meter! Aangezien de vorige duiken ook zonder wetsuit waren heb ik dat ding maar snel weer uitgetrokken en zijn we het bootje in geklommen. Na 10 minuten varen hingen we boven de antilla. Snel het bootje weer uit en richting de onbedoelde onderzeeboot! Supermooie omgeving. Veel koraal en nog meer visjes! Echt, het aquarium in Artis is er niks bij. We hebben ongeveer 3 kwartier gedoken en helaas moesten we toen weer naar boven. In de middag was het dan eindelijk tijd om de kuttoerist uit te hangen! Rond 12u vertrokken ik en Dimion naar het grootse binnenland. We begonnen bij de aloë vera fabriek, want blijkbaar is dat een big deal. Omdat het zaterdag was was er niemand aan het werk, maar anders hadden we de productieketen kunnen bekijken van het "aruba aloë" merk. Ach, misschien nog een andere keer doordeweeks. Vervolgens reden we door naar de Alto Vista kapel. "je weet hoe je moet rijden toch?" hoorde ik vanaf de bijrijdersstoel. Uh, ja, duh, tuurlijk weet ik hoe ik moet rijden. Ik ben het bordje al regelmatig tegen gekomen. Omg. Ja. Dat valse zelfvertrouwen heeft me eerder deze week dus ook al gefopt. Toen we bijna bij de noordkant van het eiland waren gaf ik maar toe dat ik echt toch geen flauw idee had waar ik heen moest. Dus Google Maps er maar weer bij en al snel zaten we wel op de goede weg. Het was even klein als ik me kon herinneren en toch hing er een hele serieuze en kerkelijke sfeer. Aangezien we alles toch wel in een oogopslag hadden gezien gingen we nog even een rondje lopen door het gebied er omheen. Ik kreeg het vriendelijke verzoek om even op een steen te gaan staan voor de foto, want blijkbaar kan je niet op Aruba rondlopen zonder dat je een foto van je zelf maakt bij de zee. Ofmg, ja oke, best. Lief lachten naar het vogeltje eeeeeen dooooorrr. De volgende stop was bij de animal garden. De vorige keer (ja sorry, ik kan het niet helpen) was daar een onwijs schattige alpaca dus die ging ik weer zoeken! Ja toch verdorie nergens te vinden he! Nadat we een rondje hadden gelopen besloten we om nog wat dieren te voeren. Voor 1 gulden konden we dan een handje voer uit zo'n automaat halen en aan allemaal beesten geven dus dat heb ik dan ook gedaan, behalve de paarden. Hoewel ik vlak daarvoor nog trots heb lopen verkondigen dat ik geen fobie heb voor dieren, bleef ik toch op gepaste afstand van dat beest. Oh ja. Paarden. Dat was ook zo. Schijtbeesten. Wat wel onwijs leuk was, was het ontsnapte geitje. Geen idee waar die vandaan kwam maar hij liep gewoon rond buiten de hekken! Hij was zo inimini! Vervolgens gingen we richting de ruïnes van de goudsmederij (blablabla, historisch verhaal hier). Helemaal tot bovenop geklommen waar er echt prachtig uitzicht was. Vervolgens nog even door naar de natural bridge, wat eigenlijk al een tijdje meer een natuurlijke stenenstapel is. Ondertussen was het al rond half 5 dus toen we naar de struisvogelfarm wilden gaan was deze al dicht. Oh well, ik ben er toch nog 6 weken! We besloten om nog even naar divi te gaan, daar waren ook een aantal van de groep. We konden ze niet vinden dus toen zijn we aan de bar gaan zitten voor happy hour! 2 cocktails voor de prijs van 1! Kijk, dat zijn goede dingen! Al snel kwam er iemand van de groep ons opzoeken, want waar bleven we nou? Nog even met hen gesocialised en rond half 8 was het tijd om naar huis te gaan, want de dag erna bestond toch weer uit een dagdienst.
ZONDAG! Ja! Rustdag! Nee! Ik moest zowaar een beetje aan het werk! Ja i know, ben ik echt niet meer gewend. In de avond gingen we naar het restaurant "zeerovers". Daar bestel je dus een bepaalde hoeveelheid aan vis wat later bij je aan tafel wordt afgeleverd. Met z'n 11en hadden we ruim 2 kilo aan garnalen en anderhalve kilo tonijn en het was lekker! Onwijs genoten. In de avond gingen we nog naar Moomba, want ja, zondag! Daar mooi met de groep op het strand gezeten, lekker Nederlands in een kringetje met zelf meegebracht bier totdat het zo'n 10u was en het langzaamaan tijd was om het bed in te duiken. Wantja, het was weer een lange dag!
Even voor de preview van komende week. We hebben in ieder geval al weer 2 duiken staan! I will keep you posted!

1. Mirjam:
    Karma is a bitch!!!
    Leuk weer duiken. Kan je in Egypte ook weer zelfverzekerd de onderwater wereld in.
    Maar waar is nou die foto van jou op die steen bij de zee????
    Een dikke knuffel van mij.
  2. :
    13 augustus 2019
    Hahaha die foto's hou ik mooi voor mezelf!
  3. Mirjam:
    13 augustus 2019
    Hahaha...dat wordt dus een privé viewing als je terug bent.